loading...
cascara
reza toozi بازدید : 13 دوشنبه 30 فروردین 1400 نظرات (0)

انواع قهوه چيست ؟

قهوه از نظر دم کردن ، نوع دانه ، نوع فرآوری و غیره انواع مختلفی دارد. در این مقاله انواع قهوه را از نظر روش دم کردن بحث خواهیم کرد.

انواع قهوه ,از نظر دم کردن بصورت زیر می باشند:

۱:قهوه ترک     ۲.قهوه  فرانسه     ۳.قهوه اسپرسو     ۴ .قهوه های دمی     ۵.قهوه های فوری     6.اسپرسو دوپیو     7.اسپرسو لانگو     8.اسپرسو ریستریتو     9.اسپرسو ماکیاتو     10.اسپرسو کوبانو cubano

11.لاته ماکیاتو     12.کافه لاته     13.کاپوچینو     14.اسپرسو کن پانا     15.کافه بِرِو      16.رِد آی      17.بلک آی     18.دِد آی      19.کافه موکا    20.آمریکانو

1. قهوه ترکى

قهوه ترک بسیار نرم (کاملاً پودر شده) آسیاب می شود و از قابلمه های قهوه معمولی روی شعله گاز تهیه می شود و روی فنجان کف و لرد در قسمت پایین فنجان دارد.

قهوه ترکی چگونه تهیه می شود؟
روش تهیه قهوه ترک با اختلاف کمی در کشورها و مناطق مختلف ساخته می شود ؛ اما به طور کلی. برای تهیه قهوه ترکی ، قهوه آسیاب شده در آب در ظرف مخصوصی به نام سزوه که به آن ایبریک نیز گفته می شود ، جوشانده می شود.

این قهوه در ایران ، ترکیه ، بلغارستان ؛ رومانی ، اسلوونی ؛ مجارستان؛ به آن قهوه ترک گفته می شود. این سبک تهیه قهوه ابتدا از یمن است. جایی که در قرن شانزدهم میلادی یک حاکم عثمانی در یمن ساکن شد و عاشق این قهوه شد و آن را به شاه سلیمان با شکوه هدیه داد ، از آن زمان در استانبول و ترکیه بسیار محبوب شده و سپس به سایر نقاط جهان گسترش یافته است.

دم کردن به سبک ایرانى

در تهیه قهوه ترک به روش سنتی در کشور ما ایران ؛ پودر قهوه ترک را با آب (در صورت تمایل با شکر) درون قهوه در حال جوش ریخته و محلول را خوب هم بزنید و روی آتش بگذارید تا دمای آب به نقطه جوش برسد و سطح قهوه قوام و کف قهوه ایجاد کند. در دهان قهوه ، در این زمان قبل از جوش آمدن قهوه ، افزایش می یابد. قهوه دم کرده از روی حرارت برداشته شده و قهوه سرو می شود.

2. قهوه فرانسوی یا قهوه با فیلتر

برخلاف قهوه ترک ، قهوه فرانسوی درشتتر است و با دستگاه قهوه یا پرس فرانسه ( فرنچ پرس ) تهیه می شود تا قهوه درون فیلتر کاغذ (در ماشین های برقی) و فیلتر مش ( در فرنچ پرس ) باشد.

بقیه و فقط عصاره قهوه با آب داغ برداشته شده و در مخزن دستگاه جمع می شود. قهوه فرانسوی مانند یک چای نازک است و کف فنجان فوم و پروردگار ندارد و معمولاً در یک فنجان ساده سرو می شود.

به طور کلی می توان یکی از آسان ترین روش های تهیه قهوه را قهوه فرانسوی نامید.

3. قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو نرمتر از فرانسوی و زیر آسیاب ترک است و با دستگاه اسپرسو مخصوص تهیه می شود تا آب از قهوه فشار بالا عبور کند و عصاره قهوه کاملاً برداشته شود ، اسپرسوی موجود در فنجان کمتر از قهوه ترک است و

کف آن نازک و سبک است (اگر از دستگاه خوب و قهوه مناسبی استفاده می کنید) .

طرز تهیه اسپرسو

اما اسپرسو یکی از محبوب ترین و محبوب ترین قهوه های جهان است. اسپرسوی اصلی و اصطلاحاً (قهوه اساسی) نوشیدنی های مختلفی مانند لانگو ، کاپوچینو ، لاته ، آمریکانو و سایر نوشیدنی ها هستند.

قهوه اسپرسو را می توان با دستگاه ها و دستگاه های قهوه ساز مختلف تهیه کرد که امروزه بسیار گسترده و متنوع هستند.

مشهورترین قهوه خانگی را می توان موکاپات نامید که امروزه آن را در هر کافه پیدا خواهید کرد. قابلمه های قهوه Mokapats یا Rogazi در عرض چند دقیقه و بدون زحمت یک قهوه اسپرسو به شما می دهند. امروزه موکاپات ها در اندازه های مختلف و در اشکال و رنگ های متنوع در بازار موجود هستند.

دستگاه های اسپرسو برقی
اما قسمت دیگری از دستگاه های اسپرسو دستگاه های اسپرسو برقی هستند که در مدل های مختلف موجود هستند. دستگاه های اسپرسو خانگی که معمولاً از نظر اندازه و وزن کوچک بوده و کار با آنها آسان است و همچنین دستگاه های اسپرسو ساز صنعتی که در مقاله های دیگر به آنها خواهیم پرداخت.

4. قهوه هاى دمى

امروزه با توسعه صنعت قهوه و تبدیل آن به یکی از سودآورترین مشاغل ، روش های مختلف دم آوری در جهان معرفی شده است. امروزه یكی از رایج ترین روش ها تهیه قهوه به صورت قطره و فیلتر با استفاده از دستگاه های قهوه ساز خاص مانند سایفون ، كمكس و V60 است. در این نوع دم کردن ، آسیاب قهوه معمولاً بزرگتر و تقریباً به همان اندازه آسیاب فرانسوی است. در این نوع دم کردن معمولاً قهوه صاف و بدون لرت ( رسوب ) و معمولاً بدون کف خواهید داشت.

5. قهوه فوری

احتمالاً نام قهوه فوری را شنیده اید و اصطلاحی بسیار رایج (نسکافه) یا مخلوطی از قهوه است که ما به جای قهوه فوری استفاده می کنیم. اما تفاوت قهوه فوری با قهوه دم کرده چیست؟

در اصل ، باید گفت که قهوه هایی که در یک فرآیند و با یک سری روش های خاص هر کارخانه ، به عنوان مثال (شرکت نسکافه ای) پردازش می شوند ، با یک آب جوش یا شیر به یک نوشیدنی تمام شده تبدیل می شوند. قهوه فوری. بسیاری از این قهوه های فوری در ترکیبات مختلف و فرایندهای مختلف موجود هستند.

كافى ميكس چیست؟

مخلوط های قهوه نیز با ترکیبات مختلف قهوه های فرآوری شده (فوری) با مواد افزودنی مختلف مانند شکر ، گوشت و و در دسترس است و امروزه تنوع زیادی وجود دارد.
در اینجا برخی از نوشیدنی های قهوه آورده شده است که در اصل با اسپرسو یا قهوه دم کرده و با شیر و سایر مواد مانند شکلات تهیه می شوند. پودر کاکائو؛ یا کف شیر ، کرم هاف و هاف ، خامه زده شده و سایر مواد برای تهیه دستورالعمل های مختلف ترکیب می شوند.

6. اسپرسو دبل ( دوپيو )

اسپرسو دبل یا اسپرسو دوپيو در واقع دو شات قهوه اسپرسو است که از دستگاه اسپرسو استخراج می شود.

7. اسپرسو لانگو

اسپرسو Lungo به زبان ایتالیایی یا طولانی ( شات طولانی ) در واقع یک اسپرسو تك شات است که زمان استخراج (25 تا 40 ثانیه) بیشتر از حد معمول (18 تا 22 ثانیه) دارد. یعنی 7 گرم قهوه آسیاب شده با حجم بیشتری آب نسبت به آب استخراج می شود.

8. اسپرسو ريسترتو

Restrito به معنای محدود است. و در واقع قهوه اى است که نصف عصاره وجود دارد . یعنی 7 گرم قهوه با 15 میلی لیتر آب استخراج می شود.

9. اسپرسوی ماکیاتو

اسپرسوی Macchiato یکی از نوشیدنی های پایه اسپرسو است که بیشتر آن قهوه اسپرسو با مقدار کمی شیر بخارپز و کف شیر برای کسانی است که طعم کامل و قوی نوشیدنی خود را انتظار دارند. برخی از دوستداران قهوه اسپرسوی ماکیاتو را فقط با کمی شیر یا کمی خامه ترجیح می دهند. اسپرسوی ماکیاتو در فنجان های قهوه سرو می شود.

10. اسپرسو کوبانو

حاوی دو شات قهوه اسپرسو کوتاه است. یعنی دو شات اسپرسو که 18 تا 22 ثانیه کمتر از زمان استخراج معمول است. عصاره قهوه شما قوی خواهید داشت.

11. لاته ماكياتو

لاته ماكياتو برخلاف اسپرسو ماکیاتو ، بیشتر شیر بخارپز است و نسبت شیر به قهوه مشابه قهوه لاته است. برای این دستورالعمل ، یک لیوان بلند را با شیر بخارپز پر کنید و سپس قهوه اسپرسو را به آرامی روی شیر بریزید ، تا یک حلقه اسپرسوی تیره روی سطح شیر ایجاد شود. لاته ماکیاتو در ظروف شیشه ای بلند سرو می شود تا لایه های مختلف شیر ، اسپرسو و کف شیر را در معرض دید قرار دهد.

12. کافه لاته

کافه Latte همچنین نوشیدنی مستقر در اسپرسو است و به صورت ایده آل به عنوان هنر لاته (طرح شیر) سرو می شود. در Latte بیشتر نوشیدنی ها شیر بخار پز هستند و کف شیر بسیار کم است. در این دستور العمل ، شیر روی قهوه اسپرسو ریخته می شود و بنابراین با یکدیگر ترکیب می شود و جداسازی لایه ها به وضوح قابل مشاهده نیست.

13. کاپوچینو

یک نوشیدنی ایتالیایی مبتنی بر قهوه اسپرسو معمولاً از نسبت مساوی قهوه اسپرسو و کف شیر و شیر بخارپز (یک سوم هر یک) تشکیل شده است.

دو نوع دستور دیگر کاپوچینو وجود دارد که بسته به میزان کف و شیر متفاوت است. کاپوچینو خشک یا DRY نوعی کاپوچینو است که شیر کمتری دارد و نسبت آن کف شیر بیشتری دارد. و کاپوچینو مرطوب یا WET که نسبت شیر بخارپز به کف شیر بیشتری دارد و کاپوچینو نیز شیری تر است. طرز تهیه قهوه کاپوچینو را از این قسمت ببینید.

14. اسپرسوكن پانا

از دستگاه اسپرسو دو شات قهوه اسپرسوبگيريد با خامه روی آن. كن  پانا واژه ای ایتالیایی است و معادل قهوه اسپرسو با خامه است.

15. قهوه بِرِو breve

بِرِو نیز یکی از اصلی ترین نوشیدنی های اسپرسو است و در واقع یک کاپوچینوی خامه ای است که با کرم هاف تهیه می شود. کرم هاف وقتی با اسپرسو ترکیب می شود ، کف خامه ای و پایداری ایجاد می کند.

16. رِد آی red eye

رد آى نوشیدنی خالص قهوه است که از ترکیب یک قهوه اسپرسو با یک فنجان قهوه دم کرده متوسط درست می شود.

17. چشم سیاه black eye

اگر رد آى قهوه مناسب شما نیست ، بلك آى را امتحان کنید. بلك آى همچنین نوشیدنی بر پایه اسپرسو و قهوه دم کرده است. برای تهیه آن ، باید دو شات قهوه اسپرسو عصاره گيرى كرده  و سپس یک فنجان قهوه دم کرده به آن اضافه کنید.

18. دد آى dead eye

دد آى مرحله بعدی بلك آى است. برای انجام این کار ، شما باید سه شات قهوه اسپرسو عصاره گيرى کرده و سپس یک فنجان قهوه دم کرده به آن اضافه کنید!

19. کافه موکا

یک نوشیدنی دیگر بر پایه اسپرسو در شیشه های شیشه ای بلند سرو می شود و برای تهیه آن کافی است یک یا دو شات قهوه اسپرسو را با یک اونس شربت شکلات درون لیوان بریزید و آن را با بخار شیر پر کنید. سپس آن را با خامه فرم گرفته و چیپس شکلات تزئین کنید.

20. آمریکانو

آمریکانو قهوه اسپرسو به سبک آمریکایی را سرو می کند. برای تهیه آن کافیست یک قهوه اسپرسو تهیه کنید و سپس 180 میلی لیتر آب گرم به آن اضافه کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 25
  • بازدید سال : 44
  • بازدید کلی : 150